Interview met een MJU-docent: dr. Tinde van Andel

Dr. Tinde van Andel is onderzoeker van magische planten. In oktober 2010 gaf zij in Naturalis een college: 'Kunnen planten toveren?' Hieronder geen verslag van het college, maar een interview met de spreekster! Wat houdt dat nou in, 'onderzoeker van magische planten'?

Wat doe jij voor werk bij NCB Naturalis?
Ik doe onderzoek naar planten in West-Afrika en Suriname. Niet zomaar planten, maar planten waarvan de mensen geloven dat ze krachten of een helende werking hebben. Je kunt ze medicinale planten, magische planten, ja zelfs toverplanten noemen. Toen vroeger de mensen uit West-Afrika als slaaf naar Zuid-Amerika werden gebracht, konden ze niets meenemen. Alleen de gedachten in hun hoofd, dus de kennis die ze hadden over verschillende planten. Ik onderzoek welke planten waarvoor worden gebruikt, op welke manier ze worden gebruikt. Tegelijkertijd vergelijk ik de verhalen en gebruiken van West-Afrika met Suriname.

Wat doe je dan op zo’n reis?
Om achter alle verhalen en gebruiken te komen moet je naar die landen toe. Ik ben net terug uit Ghana. Daar heb ik met medicijnmannen gesproken. Ik vraag ze het hemd van het lijf over hun toverplanten. Wist je dat er veel redenen zijn om toverplanten te gebruiken? Niet alleen om boze geesten weg te jagen, maar ook om goede geesten op te roepen. Om een ziekte te genezen of om jezelf veel geluk in het leven te geven. Als ik daar naar de markt ga, neem ik altijd van alles mee om thuis te onderzoeken.

Welke school heb je gedaan?
Nadat ik in Hengelo mijn vwo-eindexamen heb gedaan, ben ik biologie gaan studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Daar ben ik afgestudeerd op tropische ecologie.

Wat vind je zo leuk aan dit werk?
Eigenlijk heb ik het altijd leuk gevonden om met planten bezig te zijn. Daarnaast zijn de reizen en de verhalen over de planten erg bijzonder. Iedere plant heeft een eigen verhaal, soms zelfs meerdere! Ik werk met mensen over de hele wereld. Collega’s zitten niet om de hoek, maar eerder aan de andere kant van de oceaan. Dat komt doordat niet heel veel mensen dit werk doen.

Kun je een voorbeeld geven van zo’n verhaal?
Een goed en waargebeurd verhaal is de ontsnapping van de slaven in Suriname. Zij moesten de jungle van Suriname in om te overleven. Dit lukte hen veel beter dan de soldaten die hen achterna kwamen. Hoe deden ze dat? Door de natuur te gebruiken! Sommige planten, zoals de Heliconia, zorgden voor water. De Heliconia heeft namelijk bepaalde bladen waarin water blijft staan. Andere planten, zoals de Canna indica, zorgden voor munitie. De zaden van deze plant zijn namelijk zo hard als kogels. Lang nadat de achtervolgers weer naar huis waren gegaan, wisten zij nog in de jungle te overleven!

Wat is je advies voor kinderen die later ook jouw werk willen doen?
Alles wat je wilt onderzoeken, kun je onderzoeken. Dat is belangrijk om te onthouden. Schrijf een goed voorstel voor wetenschappelijk onderzoek en waarschijnlijk krijg je er geld voor om het uit te voeren. Laat een bijzonder idee je niet afschrikken!

Wat is je favoriete object in het museum?
Mijn favoriete object is de glazen vitrine in het Natuurtheater. Daar staan verschillende bloemen en planten in die ik erg mooi vind. Een heel bijzonder exemplaar in die vitrine is wel het blad van de Victoria lelie. Zo groot en sterk dat het ongeveer veertig kilo kan dragen. Ga je erop zitten, dan blijf je lekker droog!

Heb je nog een tip?
Blijf niet achter je computer zitten. Ook als je in de stad woont kun je in de natuur op onderzoek uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten